המסחר הגלובלי הפך בשנים האחרונות לנגיש יותר מאי פעם, כאשר עסקים קטנים וגדולים כאחד יכולים לייבא ולייצא סחורות למדינות שונות בעולם. לצד הגידול בהיקף הפעילות, עולה גם החשיבות של הבנה מעמיקה של תחום השילוח – ובעיקר של התעריפים הנלווים אליו. עסקים רבים שואלים את עצמם כמה עולה שילוח בינלאומי, אך התשובה לשאלה הזו מורכבת ממספר משתנים שדורשים הבנה מקצועית ותכנון מוקדם. שילוח בינלאומי אינו מוצר מדף עם מחיר קבוע, אלא שירות הכולל רכיבים רבים – מהובלה, תפעול וניירת ועד שירותים לוגיסטיים נלווים, ביטוחים ותשלומים לרשויות במדינות שונות. לכן, הכרת המרכיבים שמרכיבים את התעריפים תסייע לעסקים לנהל נכון את התקציב, להפחית עלויות ולהימנע מהפתעות בלתי צפויות.
מה משפיע על תעריפי שילוח בינלאומי?
העלות הכוללת של משלוח בינלאומי בעזרת חברה מקצועית כמו איירגייט ישראל מורכבת מכמה שכבות. כל שכבה מושפעת ממשתנים גאוגרפיים, עונתיים, כלכליים ולוגיסטיים:
מסלול המשלוח ומרחק גאוגרפי – ככל שהמרחק בין מדינת המוצא למדינת היעד גדול יותר – כך צפויה גם העלות להיות גבוהה יותר. לדוגמה, שילוח מאירופה לישראל יהיה זול יותר בדרך כלל משילוח מארה”ב או מהמזרח הרחוק.
אמצעי השילוח – שילוח ימי הוא האפשרות החסכונית יותר, בעיקר כאשר מדובר בכמויות גדולות של סחורה. מנגד, שילוח אווירי מהיר בהרבה אך גם יקר משמעותית. הבחירה באופציה המתאימה תלויה בלוחות הזמנים של הלקוח, סוג הסחורה וגודלה.
גודל ומשקל המטען – מחיר השילוח תלוי במידה רבה גם בנפח (CBM) ובמשקל הסחורה. במקרים רבים מחושבת העלות לפי משקל נפחי – כלומר שילוב של הנפח והמשקל – כדי לשקף את המקום שהמטען תופס בכלי התחבורה.
עונתיות ועומסים – תקופות של ביקוש גבוה – כגון לפני חגים בסין, סוף שנה קלנדרית, או שיאי קניות בינלאומיים כמו “בלאק פריידי” – עלולות להקפיץ את המחירים, בשל ביקוש גבוה ושימוש מוגבר בקיבולת האוניות והמטוסים.
שירותים נלווים – המחיר הסופי מושפע גם ממגוון שירותים משלימים: איסוף מהספק, אריזה, אחסנה זמנית, פריקה, שחרור מהמכס וביטוח סחורות. לכל אחד מאלה יש מחיר משלו, הנקבע בהתאם לרמת השירות הנדרשת ולמורכבות המשלוח.
כמה עולה שילוח בינלאומי לעסק קטן?
עסקים קטנים ויבואנים פרטיים נתקלים פעמים רבות בקושי להעריך את העלות האמיתית של שילוח. עלות שילוח בינלאומי עבורם תלויה לא רק בגודל המטען אלא גם ביכולת להתאגד עם גורמים נוספים לצורך קונסולידציה – כלומר שילוח משותף של סחורות במכולה אחת. שירותי LCL (Less than Container Load) מאפשרים לעסקים לשלוח סחורות בנפח קטן יחסית, מבלי לשלם על מכולה שלמה. עם זאת, מחיר הקוב (CBM) בשירות כזה יהיה גבוה יותר ממחירו בשירות FCL (Full Container Load) בו העסק שוכר מכולה שלמה. ככל שהנפח עולה, כך משתלם יותר לעבור למודל של מכולה מלאה.
בממוצע, עלות שילוח מכולה ימית שלמה בגודל 20 רגל מסין לישראל יכולה לנוע בין 1,500 ל-4,000 דולר, בהתאם לעונה, זמינות, שירותים נלווים ויעד הפריקה. משלוחים אוויריים קטנים יכולים לעלות בין 5 ל-10 דולר לק”ג – אך מדובר בעלות גבוהה שמתאימה בעיקר למוצרים קלים, יקרי ערך או דחופים.
כיצד ניתן לחסוך בעלויות שילוח?
השוואת מחירים בין חברות שילוח היא הצעד הראשון, אך לא היחיד. חשוב לוודא שמדובר בהשוואה הוגנת שכוללת את כל השירותים הנדרשים. לעיתים, הצעת מחיר זולה במיוחד אינה כוללת ביטוח, הובלה יבשתית או טיפול במכס – ואז מתווספות עלויות נסתרות בהמשך. תכנון נכון של זמני השילוח, עבודה עם לוח זמנים גמיש, איחוד משלוחים שונים, שימוש באריזות קומפקטיות, ובחירה בספק שילוח שמציע שירותים מקיפים – כל אלה יכולים להוזיל את העלות הכוללת. בנוסף, הקפדה על מסמכים מלאים ומדויקים יכולה למנוע עיכובים ותשלומים מיותרים.
אם אתם זקוקים לשירות שילוח בינלאומי זול אך מקצועי ואמין, איירגייט ישראל הבחירה המובילה. מלאו פרטים כאן באתר ונחזור אליכם בהקדם עם הצעת מחיר משתלמת במיוחד.